Privacybeleid

Bij Praktijk Sandra Kerst (hierna: "de praktijk", "wij", "ons", "onze") hechten wij veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In dit privacybeleid leggen wij uit hoe wij omgaan met uw persoonlijke gegevens en welke maatregelen wij nemen om uw privacy te waarborgen. Dit beleid is van toepassing op alle gegevens die wij verzamelen in het kader van onze dienstverlening, zowel via onze website als in persoonlijke interacties.

1. Verantwoordelijke voor de verwerking

De verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens is:

Praktijk Sandra Kerst
Adres: Utrechtseweg 46E, 3818EM te Amersfoort
E-mail: info@praktijksandrakerst.nl
Telefoon: 06-43928448
Kvk: 95255850

2. Verzamelde persoonsgegevens

Wij verzamelen en verwerken de volgende persoonsgegevens:

  • Persoonlijke gegevens: naam, geboortedatum, geslacht, adres, telefoonnummer, e-mailadres

  • Gezondheidsgegevens (indien van toepassing): gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van onze dienstverlening.

  • Facturatiegegevens: informatie voor het opstellen van facturen, zoals betalingsgegevens en bankrekeningnummer (indien van toepassing)

  • Communicatiegegevens: informatie die u met ons deelt via e-mail, telefoon of tijdens persoonlijke gesprekken

  • Gegevens over uw gebruik van de website (cookies): Informatie zoals uw IP-adres, browsertype, bezochte pagina's en de tijd die u op onze website doorbrengt.

3. Doeleinden van de gegevensverwerking

Wij verwerken uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

  • Het verwerken en uitvoeren van onze diensten, zoals systeemtherapie, relatietherapie en individuele psychosociale therapie.

  • Het bijhouden van een dossier zoals wettelijk verplicht voor de zorgverlening.

  • Het voeren van een financiële administratie.

  • Het onderhouden van contact met u in het kader van onze dienstverlening.

  • Het verbeteren van onze diensten en de communicatie met u.

  • Het naleven van wettelijke verplichtingen (zoals belasting- en administratieverplichtingen).

  • Het verbeteren en personaliseren van onze website.

4. Rechtsgrond voor gegevensverwerking

Wij verwerken uw persoonsgegevens op basis van de volgende rechtsgronden:

  • Toestemming: Wanneer u expliciet toestemming geeft voor het verwerken van bepaalde gegevens, bijvoorbeeld voor het delen van persoonlijke of gevoelige informatie in een therapie- of coachingsituatie.

  • Overeenkomst: De verwerking van persoonsgegevens die noodzakelijk is voor de uitvoering van een met u gesloten overeenkomst, zoals het leveren van diensten.

  • Wettelijke verplichting: Wanneer de verwerking van uw gegevens noodzakelijk is om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, bijvoorbeeld belastingwetgeving en de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO).

5. Huiselijk Geweld en Meldcode

In het geval van signalen van huiselijk geweld volgt Praktijk Sandra Kerst de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De Meldcode is een landelijk protocol dat professionals helpt om signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling te herkennen en de juiste stappen te zetten. Dit betekent dat wij, indien nodig, passende maatregelen nemen en, met uw toestemming, doorverwijzen naar de juiste instanties. Uw veiligheid en welzijn zijn altijd onze prioriteit. Voor meer informatie over de Meldcode kunt u contact met ons opnemen.

6. Geheimhoudingsplicht

Bij Praktijk Sandra Kerst behandelen wij alle informatie die u met ons deelt met de hoogste mate van vertrouwelijkheid. Wij zijn verplicht om uw gegevens vertrouwelijk te behandelen en niet zonder uw toestemming aan derden te verstrekken, tenzij dit wettelijk verplicht is of noodzakelijk is voor het uitvoeren van onze diensten. Dit geldt zowel voor schriftelijke als mondelinge informatie, inclusief persoonlijke en gevoelige gegevens.

De geheimhoudingsplicht geldt niet in de volgende gevallen:

  • Indien wij wettelijk verplicht zijn om informatie te verstrekken (bijvoorbeeld op basis van een gerechtelijk bevel).

  • Wanneer u expliciet toestemming heeft gegeven voor het delen van bepaalde informatie met derden.

  • Wanneer het noodzakelijk is om informatie te delen met andere zorgprofessionals of experts die betrokken zijn bij de uitvoering van de dienstverlening, mits zij zich ook aan dezelfde geheimhoudingsplicht houden.

  • De geheimhoudingsplicht blijft van kracht gedurende de duur van de samenwerking en na beëindiging van de dienstverlening, tenzij anders overeengekomen.

7. Beveiliging van persoonsgegevens

Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, ongeautoriseerde toegang of onrechtmatige verwerking. Dit omvat onder andere het versleutelen van persoonsgegevens waar nodig. Denk hierbij aan:

  • Beveiligde opslag van fysieke en digitale dossiers.

  • Toegang tot dossiers en gegevens alleen door de therapeut en geautoriseerd personeel.

  • Privacybeschermende mail via Proton.

Het sturen van berichten via WhatsApp is enkel bedoeld voor het tijdig annuleren of melden van vertraging van de afspraak, gezien hier niet voldaan kan worden aan de privacywetgeving. Indien u zelf inhoudelijke informatie verstuurd via dit medium, gaan wij ervan uit dat u expliciet toestemming geeft om inhoudelijk te mogen reageren.

8. Delen van gegevens met derden

Wij delen uw persoonsgegevens alleen met derden als dit noodzakelijk is voor het leveren van onze diensten of wanneer wij wettelijk verplicht zijn om dit te doen, bijvoorbeeld:

  • Dit nodig is voor de uitvoering van de behandeling (bijv. doorverwijzing naar een andere zorgverlener).

  • Dit nodig is voor de uitvoering van de administratieplicht (zoals administrateurs, boekhouders, IT-dienstverleners).

  • Met onze partners die ons helpen de website te beheren, zoals hostingproviders en analysebedrijven.

  • Dit wettelijk verplicht is.

  • De cliënt hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven.

  • Voor het gebruik voor waarneming tijdens (acute/langdurige) afwezigheid van de therapeut.

  • Voor geanonimiseerd gebruik tijdens intercollegiale toetsing.

  • Afgesloten dossiers worden eveneens overgedragen om aan de wettelijke bewaartermijn te voldoen.

9. Bewaartermijn van persoonsgegevens

Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld. De bewaartermijn kan van geval tot geval anders zijn. Indien er een wettelijke verplichting bestaat om gegevens langer te bewaren (bijvoorbeeld op het gebied van belastingwetgeving), worden de gegevens conform deze verplichtingen bewaard. Dossiers worden bijvoorbeeld volgens de WGBO standaard 20 jaar bewaard. We zullen in alle gevallen alleen de gegevens bewaren die noodzakelijk zijn om onze wettelijke verplichtingen na te komen. Na de wettelijke bewaartermijnen zullen wij uw gegevens verwijderen of anonimiseren.

10. Uw rechten

U heeft de volgende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens:

  • Recht op inzage: U kunt op elk moment de persoonsgegevens die wij van u hebben inzien.

  • Recht op rectificatie: Als uw gegevens onjuist of onvolledig zijn, kunt u ons verzoeken deze te corrigeren.

  • Recht op verwijdering: U kunt ons verzoeken uw persoonsgegevens te verwijderen, tenzij er een wettelijke verplichting is om deze gegevens te bewaren.

  • Recht op beperking van de verwerking: U kunt ons verzoeken de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken in bepaalde gevallen.

  • Recht op overdracht van gegevens: U kunt verzoeken om uw gegevens over te dragen aan een andere organisatie.

·       Recht om toestemming in te trekken: U kunt ten allen tijde uw toestemming tot gegevensverwerking intrekken.

  • Recht op bezwaar: U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens op basis van een gerechtvaardigd belang.

  • Beperkingen van rechten: soms kunnen wij uw rechten beperken, bijvoorbeeld in het kader van het voorkomen, onderzoeken, opsporen en vervolgen van strafbare feiten, zoals fraude.

Om gebruik te maken van uw rechten kunt u contact met ons opnemen via de contactgegevens die bovenaan dit privacybeleid zijn vermeld.

11. Klachten

Als u vindt dat wij niet op de juiste manier omgaan met uw persoonsgegevens, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de toezichthoudende autoriteit in Nederland op het gebied van privacy.

12. Wijzigingen in dit privacybeleid

Wij behouden ons het recht voor om dit privacybeleid te allen tijde te wijzigen. Wij zullen wijzigingen altijd op www.praktijksandrakerst.nl publiceren. Wij raden u aan om dit privacybeleid regelmatig te raadplegen om op de hoogte te blijven van eventuele wijzigingen.

Laatste wijziging: 26-11-2024

Contactinformatie: Voor vragen of verzoeken met betrekking tot privacy kan contact worden opgenomen met Praktijk Sandra Kerst via info@praktijksandrakerst.nl

Door gebruik te maken van onze diensten en deze website, gaat u akkoord met de voorwaarden van dit privacybeleid.